Tuesday, November 18, 2008

طرفداران الياسي (كردزبان‌ها) براي غلبه بر حضرتي (كانديداي محبوب تُرك زبان‌ها) بر تن يك سگ لباس كُردي پوشاندند



انتخابات سنقر در عصر پسامدرن!

نگارش یافته توسط محمد صادق زماني


09 تیر 1387 ساعت 11:48

محمد حسين حيدريان نماينده سنقروكليايي(شهري در شرق كرمانشاه) روز شنبه درگذشت. سنقروكليايي شهري است با حدود 130 هزار نفر جمعيت كه 95 درصد آن شيعه دوازده امامي هستند. نام سنقر را به دو روايت براي اين شهر كوهستاني برگزيده اند؛ بايسنقرميرزا پسر تيمور لنگ مدتي را در آنجا با سپاهش ساكن بوده و بعد از وي تعدادي از همراهانش در اين محل مي مانند و نام شهر را از اسم پسر تيمور مي گيرند. روايت دوم اين است كه سنقر را از نام پرنده اي بنام سنقر گرفته اند.

75 درصد مردم اين شهر كُردزبان بوده و 25 درصد تُرك زبانند. از ديرباز بحث‌هاي نژادي و جدال‌هاي پان تركيسمي و پان كرديسمي بين مردم سنقر وجود داشته و هر روز هم بر دامنه آن افزوده شده است.

بهمن الياسي نماينده مردم اين شهرستان در مجلس هفتم توانست با توسل به يكي از حربه‌هاي روانيِ قومي پيروز ميدان رقابت باشد؛ در شرايطي كه كفه ترازو به نفع « نلسون حضرتي» رقيب وي سنگين بود در آخرين شب تبليغات، طرفداران الياسي( كردزبان‌ها) براي غلبه بر حضرتي(كانديداي محبوب تُرك زبان‌ها) بر تن يك سگ لباس كُردي پوشانده و روي پلاكاردي كه بر گردن اين حيوان آويزان بود اين جمله به چشم مي‌خورد:« كُردها همه سگ هستند.... طرفداران نلسون حضرتي»؛ و همين حربه توانست خشم كُردها را برانگيزد تا به الياسي رأي دهند.

الياسي در طول چهار سال نمايندگي‌اش در مجلس هفتم مشغول فعاليت هاي اقتصادي و ساخت و ساز بود كه همين باعث شد مردم سنقر به شدت عليه او شوند و زماني كه احمدي نژاد(در سفر استاني به كرمانشاه) در جمع مردم اين شهر حاضر شد شعارهاي تند سنقري‌ها عليه الياسي، احمدي نژاد را بر آن داشت به اين نماينده مجلس كه مي‌خواست خيرمقدم بگويد اجازه سخنراني ندهد.

همه فكر مي كردند الياسي براي انتخابات مجلس هشتم نمي آيد چون محبوبيت ندارد و مردم از او گريزانند اما او آمد و در سطح وسيعي تبليغات انتخاباتي اش را آغاز كرد و سعي كرد با پول و كمك هاي جنسي مردم را به سمت خود بكشاند و در اين كار موفق شد.

در چنين شرايطي محمد حسين حيدريان( دبيرجامعه شناسي و كُردزبان) كه سه دروه پياپي كانديداي مجلس شده بود اما پس از صرف هزينه هاي بسيار نتوانسته بود اعتماد مردم را جلب كند وارد ميدان شد. اما او اكنون ديگر محمدحسين قبلي نبود زيرا از دو سال پيش به سرطان مبتلا شده بود.

صحنه انتخابات و تبليغات انتخاباتي مجلس هشتم صحنه يكه تازي كردهاي سنقري بود زيرا كانديداهاي ترك زبان‌ از شهرت و نفوذ كمي برخوردار بودند. در نهايت، حيدريان رقيب اصلي الياسي شد و توانست با تحريك احساسات انساندوستانه مردم، پيروز انتخابات باشد و الياسي را شكست دهد.

شيريني اين پيروزي يك هفته پس از اعلام نتايج به كام حيدريان تلخ شد. هواداران الياسي با حمله به خانواده حيدريان يكي از پسران او را با چاقو به شدت زخمي كردند به گونه‌اي كه با هليكوپتر(بالگرد) به تهران منتقل شد.

طرفداران حيدريان در تبليغات انتخاباتي اينگونه با مردم درد و دل مي كردند:« مردم عزيز! خود شما شاهدين كه آقاي حيدريان چند دوره كانديدا شده؛ نوبتي هم كه باشه نوبت خودشه. به خاطر بيماريش بهش رأي بدين شايد روحيه‌اش بهتر بشه و بيماريش شفا پيدا كنه....».

محمد حسين حيدريان نماينده سنقر و كليايي پنج‌شنبه شب به علت بيماري سرطان در بيمارستان ساسان درگذشت.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home